Yoga i Täby

Hos mig yogar du med en fast tid ( 1 el 2 ggr) varje vecka. Du kan också välja klippkort på 5 el 10 ggr eller drop in och yogar då i mån av plats när det passar dig. Missade tillfällen tas igen på valfri klass på schemat inom samma kursomgång. Klippkorten gäller under en termin.

Du kan anmäla dig till vårens kurser här eller genom mail till annika.tersmeden@gmail.com.

Det går såklart att ansluta till en terminskurs/grupp även efter terminstart. Om tiderna nedan inte passar, så hör av dig ändå så kanske vi kan sätta ihop ytterligare en grupp.

Vi yogar i små intima grupper i en mysig lokal i Näsbypark. Utvalda klasser sänds även via Zoom – för dig som föredrar att yoga hemma.

Varmt välkommen!

SCHEMA VT2022

TIDERMÅNDAGTISDAGONSDAGSÖNDAG
11.30-12.30Slow Flow 60’
Steg 1
Yin Yoga 60’
17.15-18.30Hatha YogaFlow Steg 217.00 Yin Yoga
60′
19.00-20.15Flow Steg 2Slow Flow Flow Steg 3

Slow Flow Steg 1

Denna klass vänder sig till dig som är nyfiken på men kanske aldrig provat på yoga tidigare eller inte yogat för mig tidigare. Eller så vill du kanske repetera grunderna. Här går vi igenom några av yogans grundläggande tekniker såsom andning, fokus, rörelseutforskning, grundläggande asanas (yogapositioner) meditation och djupavslappning. Vi jobbar framförallt med kroppsmedvetenhet och utforskar rörelse och medvetande genom mjuka och långsamma flöden. 
Ingen tidigare erfarenhet krävs. 

Tid: Måndagar kl 11.30 & tisdagar kl 19.00
Kursstart: v. 14 4 april, 10 ggr – uppehåll v.15 & 16 (påsk) och sista tillfället är 20 juni.
Lärare: Annika Tersmeden

Flow Yoga Steg 2 & 3

En klass för dig som yogat tidigare och är bekant med yogans vanligaste positioner och andningstekniker. Vi fortsätter att utforska länken mellan rörelse, kropp och själ och blandar mjuka inkännande flöden, med funktionell anatomi, och kroppsmedvetenhet. Vi rör oss bort från form och går istället djupare in i upplevelsen i syfte är att hitta en starkare närvaro till dig själv. Vi praktiserar även andningsövningar, meditation och djupavslappning.
Detta är en dynamisk klass där du själv avgör hur mycket du vill utmana dig.
Steg 3 är för dig som yogat en längre tid och har minst 4 terminer tillsammans med mig. Du förväntas har viss fysisk och mental uthållighet dels för att utmana dig i rörelse men också kunna landa längre tid i stillhet, andning och meditation.

Tid:
Måndagar kl 19.00 – 20.15 Steg 2
Tisdagar kl 17.15 – 18.30 Steg 2
Onsdagar kl 19.00 – 20.15 Steg 3

Kursstart: v. 14 (4, 5, 6 april) 10 ggr – uppehåll v.15 & 16 (påsk) och sista tillfället är v. 25.
Lärare: Annika Tersmeden

Hatha yoga

Hatha yoga är en fysisk yogaform där du stannar lite längre (ca 5 andetag) i varje position. Du får tid & möjlighet att lära dig och känna in de olika yogapositionerna, att stärka upp kroppens muskler och leder på ett skonsamt sätt. Då vi yogar i små personliga grupper kan övningarna anpassas efter deltagarnas förutsättningar och behov. Ingen tidigare erfarenhet krävs.

Tid: Måndagar kl 17.15-18.30
Kursstart: Kursstart: v.14 (4 april) 10 ggr – uppehåll v.15 & 16 (påsk) och sista tillfället är v. 25.
Lärare: Mathilda Larsson

Yin Yoga – onsdagar & söndagar

Yin Yoga är en lugnare mer stillsam form av yoga där fokus ligger på att landa i stillhet och medveten närvaro. Den har sin grund i traditionell kinesisk medicin och syftar därmed också till att stimulera kroppens olika energikanalen, sk meridianer. De olika positionerna hålls i ca 3-5 min och du ges en möjlighet att släppa både fysiska och emotionella spänningar. Förutom att yin yogan stillar sinnet, ger dig ny energi och återhämtning stärker och stimulerar den även kroppens bindväv (fascia) som omsluter alla kroppens strukturer (skelett, leder, muskler och organ mm) vilket i sin tur har en helande och läkande effekt på kroppen som helhet.

Vi använder bolster, kuddar, filtar och block för att stötta upp kroppen i de olika positionerna. Ingen tidigare erfarenhet krävs. Allt material finns att låna i studion.

Tid: Onsdagar kl 11.30 & söndagar kl 17.00
Kursstart: v. 14 (6, 10 april) 10 ggr – uppehåll v.15 & 16 (påsk) och sista tillfället är v. 25.
Lärare: Annika Tersmeden